خلافت عمر بن خطاب، سال ۶۴۴ میلادی |200px]]
دوران ۷ نوامبر ۶۴۴-۲۳ آگوست ۶۳۴میلادی
زادروز ۵۹۰-۵۸۶ میلادی
مکه زادگاه
مرگ ۷ نوامبر ۶۴۴ میلادی
مدینه محل مرگ
مدینه آرامگاه
پیش از عثمان
پس از ابوبکر
دودمان خلفای راشدین
پدر خطاب بن نفیل
مادر حنتمه بنت هاشم
فرزندان حفصه ٬ عبدالله بن عمر
دین اسلام
عمر بن خطاب (به عربی : ابو حفص عمر بنالخطاب بن نفیل بن عبد العزی ) که در میان اهل تسنن به عمر فاروق نیز معروف است، از صحابه محمد و از قدرتمندترین ] نیازمند شفاف سازی و مدرک [ خلیفه در میان خلفای راشدین و نیز یکی از بزرگترین و تاثیرگذارترین فرمانروایان مسلمان ] نیازمند شفاف سازی و مدرک [ در تمام طول تاریخ میباشد. [۱] وی دومین خلیفه از خلفای راشدین بود که تحت فرمان او، سپاهیان عرب ، سرزمین بینالنهرین و سوریه را فتح نموده و نیز استیلای بر ایران و مصر را آغاز کردند. [۲] [۳] [۴]
نهفتن آغاز زندگی
عمر ابن خطاب در سال ۵۸۱ میلادی برابربا دهم عام الفیل در شهر مکه زاده شد. [۵] نام پدرش خطاب و نام مادرش حنتمه بنت هاشم بود.
طبق روایات سنتی وی در دوران نوجوانیدر صحراهای عربستان و در ضجنان به شُترچَرانی و چوپانی میپرداخت؛ و در طائف ، اسب سواری و تیر اندازی و شمشیرزنی و کشتی گیری را آموخت.
او از کسانی بود که در جوانی به مکتب رفته، خواندن و نوشتن را آموخت. [۶]
عمر در بیست و سه سالگی، با زینب دختر مظعون ازدواج کرد؛ از این ازدواج دختری زاده شد که عمر او را حفصه نامید؛ از آن پس عُمر خود را با کنیه اباحفص به مردم میشناساند. [۷]
نویسنده: ΌςмДП ׀ تاریخ: چهار شنبه 24 اسفند 1390برچسب:,
خلفای راشدین اصطلاحیاست که از سوی مسلمانان سنی در اشاره به چهار شخصی که پس از مرگ محمد به خلافت رسیدند، به کار میرود. این چهار تن به ترتیب عبارتاند از: ابوبکر ، عمر ، عثمان و علی .
اهل سنت با اعتقاد به مرجعیت صحابه و اجماع آنان درباره خلفای راشدین،شرایط و شیوه استقرار خلفای چهارگانه را نمونه آرمانی و مشروع دولت اسلامی میدانند [۱] .
نویسنده: ΌςмДП ׀ تاریخ: چهار شنبه 24 اسفند 1390برچسب:,
علی بن ابیطالب ملقب به امیرالمؤمنین در بین مسلمانان و امام علی در بین شیعیان، زاده ۱۳ رجب ۲۳ پیش از هجرت مصادف با ۱۷ مهر ۲۲ سال پیش از مبدا خورشیدی و درگذشته ۲۱ رمضان ۴۰ هجری قمری برابر ۱۱ بهمن ۳۹ خورشیدی، امام اول مسلمانان شیعه و چهارمین خلیفه مسلمانان سنی مذهب است. او بین سالهای ۳۵ تا ۴۰ هجری قمری برابر با ۶۵۶ (میلادی) الی ۶۶۱ (میلادی) خلیفهٔ مسلمانان بود. [۱] وی پسرعمو، داماد و از نزدیکترین صحابی محمد ) پیامبر اسلام ) و از اهل بیت وی و همسر فاطمه زهرا بود. پدر او ابوطالب فرزند عبدالمطلب بن هاشم بن عبدمناف و مادرش هم فاطمه دختر اسد بن هاشم بود؛ بنابراین علی از هر دو طرف هاشمینسب است. بنابر روایات، محمد او را به برادری خود برگزید و با او پیمان برادری بست. همچنین او نخستین فردی است که فرمانبردار آیین محمد شد و به اسلام گروید. [۲] . محمد در بازگشت از حجة الوداع عبارت«هر که من ولی او هستم، این علی ولی اوست.» را به زبان آورد؛ اما مقصود این عبارت مورد اختلاف شیعه و سنی قرار گرفت. شیعیان بر این اساس معتقد به نصب امامت و خلافت در خصوص علی شدندو اهل سنت آن را به معنای دوستی و محبت علی تفسیر میکنند. [۳] [۴]
پس از مرگ محمد و در ماجرای انتخاب جانشین او، جمعی از انصار در سقیفه بنیساعده گرد آمدند. سرانجام اهل سقیفه تصمیم بر خلافت ابوبکر گرفتند. [۵] علی بن ابیطالب در ابتدا از بیعت با ابوبکر سرباز زد؛ ولی سرانجام پس از شش ماه با ابوبکر بیعت كرد. [۶]
علی در دوران خلافت سه خلیفهٔ اول در جنگها شرکت نمیکرد [۶] و جز در انتخاب خلیفهٔ سوم فعالیت سیاسی نداشت. البته هر گاه خلفای سه گانه میخواستند، در امور دینی، قضایی و سیاسی به آنها مشورت میداد. [۷]
او پس از کشته شدن عثمان به عنوان چهارمین خلیفهٔ مسلمانان انتخاب شد. دوران خلافت او با جنگهای داخلی بینمسلمانان و شورش ایرانیان مصادف بود.او سرانجام در مسجد کوفه به ضرب شمشیر یکی از خوارج به نام ابن ملجم مرادی کشته شد. [۶
نویسنده: ΌςмДП ׀ تاریخ: چهار شنبه 24 اسفند 1390برچسب:,
عبدالله بن ابی قحافه عثمان بن كعب تیمی قرشی ملقب به ابوبکر (به عربی : أبو بکر ) و یا ابوبکر صدیق ، از نزدیکترین صحابه و مشاوران محمد [۱] ، پیامبر اسلام بود که پس از محمد به عنوان اولین خلیفه مسلمانان انتخاب شد. او از اولین كسانی بود كه به پیامبر اسلام ایمان آورد. [۲] محمد همچنین داماد ابوبکر بود.
در واقعه توطئه قتل محمد در مکه که به هجرت محمد مشهور شد، به همراه محمد از شهر مکه به یثرب مهاجرت کرد، که در سال ۶۲۲ میلادی / ۱ قمری صورت گرفت. این هجرت مبداء تاریخ مسلمانان شد. در طول زندگی محمد، از ابوبکر به عنوان یار نزدیک و مشاور مورد اعتماد محمد یاد میشد. [۲] محمد برای اولینبار، لقب «صدیق» را به ابوبکر داد. [۳] پس از مرگ محمد در سال ۶۳۲ پس از میلاد، وی از سوی صحابه، به عنوان خلیفه مسلمین بر منصب خلافت برگزیده شد. اهل سنت ازوی به عنوان اولین خلیفه از چهار خلیفه مسلمین که به « خلفای راشدین » معروف هستند، یاد میکنند. در دوران خلافت، وی در جنگهای موسوم به ردة ، با دین برگشتگان و اقوام عربی که پس از مرگ محمد سربه شورش گذاشته بودند پرداخت و باشکست آنها، شریعت اسلامی را در کل جزیره عرب برقرار کرد. در طول خلافتش، سرزمینهای سوریه و عراق به امپراطوری اسلامی افزوده شد. ابوبکر پس از حدود دو سال و سه ماه خلافت، در سال ۱۳ هجری (۶۳۴ میلادی) درگذشت. وی پیش از مرگ عمربن خطاب را به عنوان خلیفه بعدی مسلمین برگزید. ابوبکر اولین خلیفه از خلفای راشدین است.
نویسنده: ΌςмДП ׀ تاریخ: سه شنبه 23 اسفند 1390برچسب:,
دیدگاه
در کلام پیرو ابوالحسن اشعری بود و ادله اربعه:
1. کتاب
2. سنت
3. اجماع
4. قیاس
را قبول داشت و قائل به استدلال بود ولی به استحسان و مصالح مرسله اعتنا نداشت و آن را مردود میشمرد.
ایمان در عقیده شافعیه دارای سه شرط عمدهاست:
*. الاقرار باللسان
*. التصدیق بالجنان
*. العمل بالارکان
نخستین کسی است که مسائل اصول فقه را تدوین وتالیف کرد در کتابی بنام الرساله.
مطالب این کتاب عبارتاند از:
1. قرآن
2. سنت
3. ناسخ و منسوخ
4. علل احادیث
5. خبر واحد
6. اجماع
7. قیاس
8. اجتهاد
9. استحسان
10. اختلاف .
↑بازگشت به بخش قبلی
نهفتن منابع استنباط شافعی عبارتاند
کتاب
او همانند دیگر فقیهان قرآن را درصدر همه منابع قرار میدهد و آن را نخستین منبع فقهی میداند و به ظواهر آن استدلال میکند مگر زمانی که دلیلی حاکی از آن که مقصوداز آیه چیزی جز ظاهر آن است اقامه شود.
سنت
شافعی از خبر واحد و عمل به آن بشدت دفاع کردهاست مشروط بدان که راوی ثقه و ضابط و حدیث به رسول خدا(ص) متصل باشد.
او بر حنفیه خرده گرفتهاست که قیاس را بر خبر واحد مقدم داشتهاند.
نیز شرایطی را که حنفیه و مالکیه برای عمل به خبر واحدگذاشتهاند معتبر ندانسته، بر این باور است که در صورت اثبات صحت سنت و روایت پیروی از آن همانند پیروی از قرآن،واجب است.
البته شافعی برای عمل به حدیث مرسلشرایطی گذاشت، مثلاً این که از احادیث مرسل سعید بن مسیب باشد.
اجـماع
وی به این دلیل که آگاهـی یافتن از اتفاق همگان ناممکن است اجماع را به معنای آگاهی نیافتن از نظر مخالف دانست و نظریه استاد خود مالک مبنی بر حجیت اجماع مردم مدینه را رد کرد و گفت : اجماع درجه نخست اجماع صحابهاست.
گفته صحابی
شـافعی در فتاوی قدیم خود به گفته صحابه عمل کردهاست اما در فتاویجدیدش، چنان که بسیاری از اصحابش میگویند به گفته صحابه احتجاج نکردهاست دلیلش این است که که وی گفتههایی از صحابه نقل کرده و سپس با آنها مخالفت ورزیدهاست.
با این همه ازگفتار او در کتاب الامبرمی آید که وی گفته صحابی را تا زمانی که مخالفی برای آن پیدانشود، حجت میدانستهاست
نویسنده: ΌςмДП ׀ تاریخ: سه شنبه 23 اسفند 1390برچسب:,
تبادل
لینک هوشمند
برای تبادل
لینک ابتدا ما
را با عنوان
علمی فناوری
و آدرس
patoo.13.LXB.ir لینک
نمایید سپس
مشخصات لینک
خود را در زیر
نوشته . در صورت
وجود لینک ما در
سایت شما
لینکتان به طور
خودکار در سایت
ما قرار میگیرد.